Architekt Zdeněk Michal z brnianskeho projektového ústavu DRUPRO navrhol v 60. rokoch 20. storočia jedny z najprogresívnejších projektov samostatných budov kín v Československu (Uherské Hradiště a Prostějov). O jednu dekádu neskôr sa k tejto typológii vrátil projektom Kina Mier v Považskej Bystrici. Autor tu rozvinul koncept kruhovej kinosály vloženej do foyeru a zázemia s obdĺžnikovým pôdorysom; na rozdiel od jeho starších realizácií je skladba hmôt v prípade kina Mier jasne artikulovaná v celkovej forme diela.
Situovanie kina vychádza z urbanistického konceptu centra Považskej Bystrice, ktorý v roku 1976 vytvorili urbanisti Tibor Alexy, Ján Kavan a Filip Trnka z bratislavskej Fakulty architektúry SVŠT. Kino svojou formou zdôrazňuje centrálnu polohu aj funkciu kompozičného ohniska medzi administratívnou a obchodnou zónou centra.
Architekt pracoval s kompozíciou základných geometrických tvarov – kvádra a valca. Z pozdĺžnej hranolovej hmoty vstupného foyeru vystupuje v osi umiestnená valcová forma kinosály. Hlavný vstup je akcentovaný jednoduchým vysunutým portálom s kamenným obkladom, ďalšie časti fasády sú obložené okrovo sfarbenou keramikou. Foyer bolo pôvodne koncipované ako voľná, otvorená plocha obtekajúca valcové jadro kinosály. Stena valcovej sály je zo strany foyeru dekorovaná monumentálnou kamennou mozaikou. Interiér kina je autenticky zachovaný – s drevenými a textilnými akustickými obkladmi a hliníkovým podhľadom typu Alpo. Výraznú výtvarnú hodnotu predstavuje aj opona s monumentálnou abstraktnou kompozíciou.
Literatúra:
PROCHÁZKA, Anton: Stavoindustria. Bratislava, Stavoindustria 1990. s. 20.
TUROŠÍK, Marek: Architektonické pamiatky a pamätihodnosti Považská Bystrica: centrum a podhradie. Vlastivedné múzeum v Považskej Bystrici 2023. s. 67.